45 Renault Trucks dla Budmat Transport

Jeden z pierwszych dużych kontraktów na dostawę pojazdów Renault Trucks podpisało w tym roku z płocką firmą BUDMAT Transport. Do jej floty trafiło 35 ciągników siodłowych Renault Trucks T 460 i 10 pojazdów ciężarowych Renault Trucks D z kurtynową zabudową skrzyniową.

Firma z Płocka odebrała w marcu pierwszą partię ciągników T 460 z kutnowskiego Polsadu, a ich kierowcy przeszli szkolenie Renault Trucks Optifuel Training. BUDMAT Transport zdecydował się na ich zakup po trwających niemal pół roku testach ciągników różnych marek. Odbyły się one na standardowych, stale obsługiwanych przez firmę trasach.

Poza tym firma przeprowadziła „projekcję” kosztów eksploatacji poszczególnych ciągników w okresie ośmioletnim, gdyż jednym z założeń jest wykup pojazdów po zakończeniu leasingu i wykorzystywanie ich dłużej. Analizie poddano nie tylko zużycie paliwa, ale także koszty części zamiennych i podzespołów oraz robocizny w serwisach. Nie bez znaczenia były też dotychczasowe dobre doświadczenia ze współpracy z serwisem – firmą Polsad z Kutna Dealerem Roku 2015 w Renault Trucks.

Część dotychczasowej floty Budmat Transportu stanowią ciągniki siodłowe Renault Premium, którymi opiekował się serwis Polsadu. Po podsumowaniu wszystkich wyników testów i analiz w zakresie całkowitego kosztu posiadania obejmującego cenę zakupu, koszty eksploatacji, napraw jak i wartości rezydualnej, okazało się, że ze względów ekonomicznych propozycja Renault Trucks jest najkorzystniejsza.

– Zwyciężyła czysta ekonomia, nic więcej – mówi Roman Rutecki, prezes Budmat Transportu. – Dla przewoźnika w ostatecznym rozrachunku liczy się tylko koszt kilometra, przekładający się na wynik firmy. Przed ostateczną decyzją o wyborze sprawdzaliśmy wszystko bardzo dokładnie: oprócz kosztów eksploatacji czy dostępności serwisu przygotowaliśmy precyzyjną specyfikację techniczną zawierającą wymagania dla pojazdu co do mocy silnika, momentu obrotowego, układu hamulcowego czy wyposażenia, a także masy całkowitej ciągnika – tak, aby uzyskać jak najlżejszy zestaw. Oczywiście dobraliśmy parametry pojazdów według naszych kryteriów – ważne, aby były optymalne do warunków, w jakich pojazdy będą wykorzystywane, czyli głównie na krajowych trasach, bez ich zbędnego „przewymiarowania”, co utrudniałoby ich właściwą amortyzację. Samochody mają efektywny Optibrake o mocy 300 kW – kombinację hamulca wydechowego z dekompresyjnym, połączoną z hamulcem głównym, ale nie mają np. zwalniaczy hydraulicznych. Uznaliśmy, że na naszych trasach ich zakup i eksploatacja nam się nie opłaca. Ponieważ człowiek za kierownicą jest bardzo ważny, pojazdy dobieraliśmy też pod kątem wygody i bezpieczeństwa pracy. Kupione przez nas Renault Trucks T mają zautomatyzowane skrzynie biegów i komfortowo wyposażone kabiny. Uważam, że wybraliśmy optymalne dla nas rozwiązanie transportowe. – dodaje Rutecki.

Budmat Transport to spółka-córka istniejącej od 1991 roku firmy Budmat , jednego z największych polskich przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji stalowych pokryć dachowych i elewacyjnych, systemów rynnowych, profili do suchej zabudowy i usługowym cięciu blach stalowych. W 2005 r. spółka BUDMAT Transport wyodrębniła się jako samodzielny podmiot i dziś, po jedenastu latach istnienia, jest jednym z największych operatorów transportowych na krajowym rynku przewozów drogowych. Flota liczy ponad 100 zestawów (wszystkie naczepy to coilmuldy przystosowane do przewozu blachy w kręgach) i 20 skrzyniowych samochodów ciężarowych. Spółka współpracuje na stałe z liczną grupą przewoźników, co pozwala na realizację kilkuset dostaw dziennie. Niemal połowa zleceń to obsługa dostaw produktów z firmy macierzystej – Budmat -u do sieci dystrybutorów rozsianych po całej Polsce. Druga połowa zleceń to przewozy realizowane na potrzeby zewnętrznych klientów, głównie producentów stali, firm chemicznych, ale również mniejszych przedsiębiorstw produkcyjnych czy handlowych. 85 procent tej działalności to transport krajowy, a tylko 15 procent międzynarodowy. Koncentrowanie się głównie na świadczeniu usług na rynku krajowym to, jak mówi prezes Budmat Transportu, bardzo trudny i wymagający model pracy. Obsługa krajowych podmiotów charakteryzuje się krótszymi trasami w porównaniu do przewozów międzynarodowych, wysokim udziałem czasu załadunku i rozładunku do czasu jazdy i znacznie trudniejszym do osiągnięcia współczynnikiem kilometrów ładownych w ogólnym przebiegu.

Ciągniki Renault Trucks T wyposażone są w 10,8-litrowe silniki DTI 11 o mocy 460 KM, które doskonale radzą sobie z dużymi obciążeniami, jakim poddawane są transportujące wyroby Budmatu pojazdy, głównie dzięki rozwijaniu wysokiego, maksymalnego momentu obrotowego o wartości 2200 Nm w zakresie od 1000 do 1400 obr./min. Dla lepszej ochrony przed uszkodzeniami na gorszej jakości drogach pojazdy te wyposażono we wzmocnioną, stalową miskę olejową silnika. Moc przekazywana jest na tylną oś za pośrednictwem zautomatyzowanej skrzyni biegów Optidriver AT 2412E (12 synchronizowanych biegów w przód i 3 wsteczne). Oprogramowanie zaopatrzono w strategię zmiany biegów Fuel Eco (tryb ekonomiczny) i Optiroll (tzw. wolne koło). Pojazdy zostały wyposażone w dwa aluminiowe zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 730 l oleju napędowego – na krajowych trasach to wystarczy – i zbiornik AdBlue mieszczący 64 l. Wpłynęło to również na zmniejszenie i tak rekordowo niskiej masy własnej ciągników Renault T – przy transporcie stali w zwojach ma to często duże znaczenie – można przewieźć więcej ładunku.

Oprócz ciągników siodłowych płocki przewoźnik zakupił 10 pojazdów ciężarowych Renault Trucks D 16 MED 4×2 R 280 o dopuszczalnej masie całkowitej 16 t. Mają wydłużone kabiny typu Global z łóżkiem, klimatyzacją i niezależnym ogrzewaniem postojowym. Będą pracować m.in. przy dystrybucji w kraju nowego systemu rynnowego produkowanego przez Budmat. Napędzane są sześciocylindrowymi silnikami DTI 8 o pojemności 7,7 l osiągającymi maksymalną moc 280 KM i rozwijającymi maksymalny moment obrotowy 1050 Nm w zakresie od 950 do 1600 obr./min. Ta siła jest przekazywana na tylne koła przez zautomatyzowaną skrzynię biegów Optitronic 6AS 800 (6 zsynchronizowanych biegów w przód i 1 wsteczny). Podobnie jak opisane wyżej ciągniki, pojazdy te mają hamulec wydechowy o mocy 120 kW przy 2800 obr./min). Dla zapewnienia mobilności – np. na nieutwardzonym placu budowy – wyposażono je także w blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Na ramie podwozia osadzone zostały nadwozia kurtynowe (suwane kurtyny na obu bokach) o wewnętrznej długości aż 8450 mm, z tyłu zamykane aluminiowymi drzwiami o pełnej wysokości. Plandeki z trwałego materiału PVC zaopatrzono w grafikę reklamującą wyroby płockiego producenta.

Źródło:
truckfocus.pl
polsad.net